Integracja Sensoryczna to proces, podczas którego przetwarzane są bodźce sensoryczne.
Docierające do mózgu informacje pochodzące z podstawowych układów zmysłów, tj. dotyku,
wzroku, równowagi i czucia głębokiego są interpretowane i wykorzystywane do celowego działania.
Właściwy przebieg wszystkich procesów integracji sensorycznej jest warunkiem prawidłowego
rozwoju emocjonalnego, poznawczego i motorycznego dziecka.
Co powinno zwrócić twoją uwagę:
Terapia ręki
Jeżeli twoje dziecko brzydko pisze (chociaż się stara), szybko się męczy, ma problemy z motoryką,
trudności z wykonywaniem rzeczy dnia codziennego ( sznurowanie butów, zapinanie guzików) potrzebuje wsparcia.
Potencjalne przyczyny takich sytuacji to, np. zaburzenia czucia, zaburzenia napięcia mięśniowego, nieprawidłowości
w działaniu zmysłu wzroku. W czasie zajęć z terapii ręki pracujemy nad każdym z wyżej wymienionych aspektów;
wzmacniamy mięśnie, usprawniamy precyzję ruchu dłoni i palców, poprawiamy umiejętność chwytu, poprawiamy koordynację wzrokowo-ruchową.
Jeżeli zauważysz u dziecka , któryś z tych sygnałów, przyjdź na zajęcia z terapii ręki.
Terapia pedagogiczna polega na usprawnianiu zaburzonych funkcji wzroku, słuchu i ruchu, za pomocą różnorodnych ćwiczeń.
Przeznaczona jest między innymi dla dzieci:
⦁ które wolniej się uczą
⦁ szczególnie nieśmiałych
⦁ które mają problemy z koncentracją uwagi
⦁ które mają trudności w nauce czytania i pisania
⦁ z zaburzeniami słuchu fonematycznego,
⦁ które piszą z błędami ortograficznymi
⦁ z zaburzeniami spostrzegania i pamięci wzrokowej
⦁ z zaburzeniami spostrzegania i pamięci słuchowej
⦁ z zaburzeniami orientacji przestrzennej i lateralizacji
⦁ szczególnie nieśmiałych
⦁ z zaburzeniami zdolności matematycznych
Psychomotoryka
W rozwoju dziecka wszystkie elementy są ze sobą powiązane. Zdobycie jednej umiejętności wpływa na rozwój drugiej i odwrotnie.
Psychomotoryka daje dziecku możliwość wyrażenia swojego ciała i przeżyć, eksperymentowania z ciałem i przedmiotami,
rozwiązywania zadań w grupie i tym samym udoskonalenia kompetencji samego siebie, kompetencji rzeczowej i socjalnej.
Przyczynia się do zyskania pewności siebie , tworzy warunki uczenia się, które powstają podczas konfrontacji z otoczeniem.
Gimnastyka korekcyjna
W przypadku dzieci wykonywanie ćwiczeń w ramach gimnastyki korekcyjnej pozwala skutecznie zapobiegać powstawaniu
wad postawy oraz korygować wady już istniejące. Ćwiczenia odbywają się w grupach max 6 osobowych, dobranych pod kątem
nieprawidłowości w postawie ciała. Zajęcia prowadzone są w oparciu o ćwiczenia stosowne do potrzeb danej grupy oraz gry i zabawy ruchowe.
Dziecko musi mieć skierowanie od lekarza, określające wadę postawy.
Zajęcia doskonalące umiejętności polonistyczne i matematyczne w zakresie edukacji wczesnoszkolnej obejmują:
• doskonalenie techniki płynnego, czytania oraz umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem,
• kształcenie umiejętności pisania spójnych, logicznych tekstów i opowiadań
• utrwalenie poznanych zasad ortograficznyc
• rozwijanie zdolności matematyczno-logicznych
• ćwiczenie praktycznego zastosowania matematyki w życiu codziennym
• przygotowanie uczniów zdolnych do rozwiązywania zadań o podwyższonym stopniu trudności
• przygotowanie uczniów chętnych do różnorodnych konkursów
•utrwalanie programu z podstawy programowej
•poszerzanie wiadomości zdobytych na lekcjach